Thursday, April 24, 2014

SYABAS memang syabas ya *sarcasm*

1. Empangan selangor diuruskan oleh Syabas. 

2. 70% shares di Syabas kepunyaan Puncak Niaga Holdings Bhd (http://www.syabas.com.my/corporate/about-us-our-business). 

3. Pengerusi PNHB ialah Rozali Ismail yang juga merupakan Bendahari parti UMNO (http://www.puncakniaga.com.my/pnhb2/index.php/2011-09-15-09-57-53). 

4. Sebanyak RM20 juta gratuiti dibayar kepada pengerusinya pada tahun 2013 walaupun tidak cekap dalam menguruskan konsesi air (http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/puncak-niaga-boss-got-rm20m-for-incompetence-dap-mp-claims).

5. Syabas gagal dalam menangani isu kekurangan air dan enggan datang dengan rancangan untuk catuan air dan telah meninggalkan tanggungjawab untuk negeri Selangor (http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/selangor-government-will-act-on-water-rationing-since-syabas-has-not).

Saya bersetuju bahawa kerajaan Selangor harus menangani isu ini lebih awal dan mempunyai perancangan jangka panjang (mungkin membina empangan yang lebih untuk menyokong rakyat Selangor yang semakin banyak).

Namun, kenapa kerajaan negeri Selangor 2005 (BN) dan Kerajaan memberi konsesi ini kepada SYABAS untuk tempoh tiga puluh (30) tahun bermula pada 1 Januari 2005, menurut Perjanjian Konsesi bertarikh 15 Disember 2004 (http://www.syabas.com.my/corporate/about-us-our-business). Fikirkan lah.

.................................................................................................................

Of course, my Malay needed further improvement as I'm only capable of using it for normal conversation, not on debating against another. Nonetheless, people should check things out for themselves and make their own decisions, instead of listening to me or others.

No comments:

Post a Comment